|

مقایسه ساب دامین و ساب فولدر

مقایسه ساب دامین و ساب فولدر

اینکه برای قسمت جدیدی از وب سایت که در نظر داریم راه اندازی کنیم از ساب دامین استفاده کنیم یا ساب فولدر یک بحث قدیمی ، معروف و ادامه دار است و همواره مورد بحث بوده و موافق ها و مخالفین هم در هر دو مورد داشته است . در این خلاصه در چند قسمت این مسئله را مورد بررسی قرار می دهیم :

⦁ در ابتدا ساختار این دو را توضیح میدهیم 

⦁ بعد تفاوت های آنها از نظر تکنیکی و فنی و نحوه ایجاد 

⦁ سپس تاثیرات هر کدام بر سئو سایت و دامین اصلی  

⦁ کدام یک برای وب سایت ما مفید تر هستند و کارایی بهتری دارند؟

⦁ در آخر مثال هایی از وب سایت های بزرگ و جهانی

ساختار

معرفی اجزای آدرس وب

https://subdomin.Domin.com/folder

Protocol + Subdomain+ Domin(SLD+TLD)+subfolder
SLD (second level Domin)
TLD (top level domain)

آناتومی وب آدرس در مرورگر

تفاوت های ساب دامین و ساب فولدر از نظر تکنیکی و فنی و نحوه ایجاد

تفاوت تکنیکی ساب دامین و ساب فولدر
نحوه قرارگیری فایل ها در هاست

نکته : یک زیر دامنه قابلیت این را دارد که یک آدرس آی پی منحصر به فرد داشته باشد

تاثیرات هر کدام بر سئوی دامین و وب سایت اصلی


مسئله مورد مناقشه دیگر در این مورد همواره تاثیرات مثبت و منفی آنها بر سئوی سایت و دامین اصلیست ، به جز موارد اغراق شده که در این خصوص گاها بیان شده است، تاثیرات این دو با درک مکانیسم فنی ایجاد و توسعه آنها قابل حدس است و میتوان گفت همواره به سیاست های کوتاه مدت و بلند مدت شرکت یا مدیر وب سایت بستگی دارد که کدام راه را در پیش بگیرد .
برای نمونه چند اختلاف و یا خصوصیت سئوی این دو در گراف زیر با هم مقایسه شده اند.

مقایسه از نظر سئو

نکته: در الکسا ساب دامین ها نیز جزئی از دامنه اصلی محسوب و آمار دهی می شوند. یعنی در رتبه بندی الکسا آمار ساب دامین نیز بر روی دامنه اصلی تاثیرگذار است.
اما از نظر موتور جستجویی مثل گوگل ساب دامین یک سایت جدا به آمار منحصر به خود است و نمایش آن در نتایج نیز ارتباطی با دامنه اصلی ندارد.
با ساب دامین باید مثل یک سایت مستقل و جدید برخورد کرد و اصول سئو را بر روی آن پیاده سازی کرد.
ساب دامین تقریبا نفعی از ارزش و قدرت دامنه اصلی نمی برد اما می توان با لینک دهی داخلی هوشمند و به جا یا قرار دادن ساب دامین ها در sitemap دامنه اصلی و شناساندن آنها به ابزار هایی مثل سرچ کنسول (به صورت یک پراپرتی جدا یا شاخه) به گوگل بفهمانیم که این دو به یک دیگر مربوط هستند (البته مجددا تاکید می شود تمام اینها به هدف اصلی مدیریت سایت و سیاست کاری که در مقابل این ساب دامین دارند برمی گردد).

کدام یک برای وب سایت ما مفیدتر هستند و کارایی بهتری دارند؟

اما پاسخ به این پرسش که کدامیک برای ما مفید تر هستند ؟؟
برای پاسخ به این پرسش اگر در سطح وب کمی جستجو کنیم نظریات رادیکال و بسیار خشک و قطعی زیاد است . و معمولا کفه ترازو به نفع ساب فولدر است ، اما اینگونه میتوان نتیجه گیری کرد که هر کدام از این دو مورد خواص منحصر به فرد و کارایی خود را دارند به هیچ وجه نمیتوانیم حکم قطعی برای آنها صادر کنیم .
در ظاهر امر کاربرد ساب دامین و ساب فولدر تا حدودی یکسان است اما از لحاظ تکنیکال و موتور های جستجو تفاوت بین این دو وجود دارد.
استفاده از هر دو مورد بسته به شرایط شغلی ، سیاست های بلند مدت و کوتاه مدت اون وب سایت یا موسسه ، هزینه جاری ، نوع استفاده و بسیاری فاکتورهای دیگر داشته، و می تواند مفید یا مضر باشد.
اگر در این مورد خواستیم به کسی مشاوره دهیم بهتر است خواص هر کدام را برای وی تشریح کنیم ، اثرات بلند مدت و کوتاه مدت انتخاب هر کدام را روشن کنیم تا مدیر وب سایت بتواند به درستی و با بینش کافی یکی را انتخاب کند .
در زیر مثال هائی که در هر کدام یکی از این دو ممکن است ارجح تر باشد بیان شده ، اما مجددا تاکید میگردد هیچوقت هیچ گزینه مطلقی وجود ندارد . و هر کدام اگر درست استفاده نشوند میتوانند زیان بار و اگر درست استفاده شوند میتوانند مفید باشند.

الف) مواردی که برای ایجاد آنها ساب دامین توصیه شده است:

⦁ ایجاد وبلاگ یا فروشگاه
این اتفاق زمانی رخ می دهد که وبلاگ و فروشگاه مورد بحث، از نظر ساختاری فرق زیادی با سایت اصلی داشته باشند. که در این مواقع یک وبلاگ و یا فروشگاه در ساب دامین ایجاد می شود.
⦁ تولید محتوا برای منطقه جغرافیایی خاص
گاهی اوقات یک سایت با توجه به موضوع آن می تواند محتوایی را تولید کند که یک منطقه جغرافیایی خاصی را پوشش دهد. به عنوان مثال تمایل دارید محتوایی که برای کاربران غیرایرانی نمایش داده می شود، با محتوای اصلی سایت که برای کاربران ایرانی نمایش دارد متفاوت باشد. یکی از راه حل های مناسب برای انجام این کار، ایجاد یک ساب دامین جدید و محدود کردن IP کاربران می باشد.اگر میخواهید نسخه انگلیسی یا عربی یا هرزبان دیگه ای برای وبسایت تون راه اندازی کنید، ساب دامنه گزینه خوبی است چون میتوانید ساب دامنه را به هاست اروپایی منتقل کنید تا سرعت بارگذاری برای مخاطبین تان کمتر و سریعتر شود.
⦁ طراحی دوباره سایت
هنگامی که می خواهید سایت خود را از نو طراحی کنید و تغییراتی که می خواهید در سایت اعمال کنید، می توانید با استفاده از یک ساب دامین این کار را انجام دهید و تغییراتی را که اعمال می کنید به صورت زنده مشاهده کنید.بعد از اینکه طراحی تمام شد و تست‌های لازم را انجام دادید، می‌توانید سایت را از روی زیر دامنه، به دامنه اصلی انتقال دهید.
⦁ معرفی رویدادها
اگر شرکت و موسسه شما میزبان رویدادهای علمی و فرهنگی زیادی است، می توانید با ایجاد یک ساب دامین به معرفی آن رویدادها در مکانی مجزا و جدای از سایت اصلی خود بپردازید. به طور مثال، مایکروسافت این کار را در events.microsoft.com قرار داده است.
⦁ ایجاد انجمن و سیستم پرسش پاسخ 
خیلی از محتوای انجمن ها اسپم هستند برای لینکسازی! و لینک خروجی یا بک لینک زیادی دارند! پس ساب دامنه بهترین گزینه است درصورتی که وقت ندارید یا نمیتوانید انجمن و محتواهارو کنترل کنید.
⦁ صفحات فرود
 در ۹۰درصد مواقع از ساب دامنه استفاده میشود بجای ساب فولدر

نکته مهم :
ساب دامنه چگالی موضوعی محتوای سایت رو افزایش می ده و می تونه اتوریتی دامین رو در دراز مدت افزیش بده.

ب) مواردی که برای ایجاد آنها ساب فولدر توصیه شده است:

به طور کلی ساب فولدر  ایجاد یکپارچگی در تمامی سایت هایی که تحت یک دامنه میزبانی می شوند
را می کند ، در واقع همه چیز تحت یک دامنه به نظر می رسد (هم از نظر کاربر و هم موتور جستجو)
بنابراین از نظر مارکتینگ و توسعه وب اثر مستقیم از دامین اصلی میگیرند .
ساب فولدر وب سایت را متمرکز تر و کارامد میکند .
بنابراین می توان گفت دامنه استفاده از ساب فولدر ها می تواند بسیار وسیع تر باشد ، و تقریبا در هر موردی به جز موارد ذکر شده در فوق می توانند مورد استفاده قرار گیرند .
فقط باید استفاده از آنها آگاهانه باشد و با توجه به نیاز و تفاوت های کاربردی که با ساب دامین دارند مورد استفاده قرار گیرند.
– بهینه سازی یک وب سایت واحد توسط ساب فولدر ها ی مختلف می تواند از ایجاد چندین وب سایت فرعی در ساب دامنه ها بسیار راحت تر باشد .اگر سایتی دارید که به طور مرتب به روز نمی شود، با قرار دادن یک محتوای جدید، موتور های جستجو را به طور منظم برای ایندکس محتوای تازه به سایت برمی گردانید.
– اگر سایت شما نوپا و جدید است، توسط موتورهای جستجو سریعتر ایندکس می شوید.(قضیه همون کرال بجت)
– ساب‌فولدر جزئی از سایت اصلی شماست. حتی اگر یک سیستم جدا برای آن نصب کنید باز هم از نظر سئو تمام ساب‌فولدرها جزئی از سایت اصلی هستند.

بدیهی است ساب دایرکتوری ها (یا همان ساب فولدرها) در وقت و انرژی و هزینه های شما برای انجام فرایند های وقت گیر و هزینه بر سئو صرفه جویی می کنند . نتایج کوتاه مدت شگفت انگیزی در توسعه وب سایت شما دارند و…
اما اگر نیاز دارید تا به هر علت کاربران خود را دسته بندی کنید، یا برای راه اندازی یک قسمت جدید در وب سایتتان تر جیح می دهید که از منابع هاست و سرور دیگری استفاده شود ، یا به نتایج بلند مدت برند سازی برای دامین خود نظر دارید باید بدانید که ساب فولدر از توانایی برآورد این خواسته های شما عاجز است و ساب دامین انتخاب هوشمندانه تری برای شما خواهد بود.

نتیجه گیری کلی : 
پس اگر وبلاگ یا فروشگاه خود را در ساب‌فولدر بسازید، نیازی نیست برای سئوی آن از صفر شروع کنید. همچنین بهبود این بخش از سایت شما روی سایت اصلی هم تاثیرگذار است.(هم تاثیر پایین به بالا دارد و هم بالا به پایین)
اما اگر آن قسمت جدید از نظر موضوع و محتوی بسیار بیگانه با موضوع سایت شماست ، قصد برند سازی دارید ، میخواهید دسته خاصی از کاربران را بر اساس موقعیت جغرافیایی یا هر گونه تقسیم بندی دیگر به آسانی به آن قسمت جدید هدایت کنید ، یا به دلیل حجم مطالب ترجیح میدهید که از منابع سرور دیگری استفاده شود و… شاید ساب دامین برای شما بهتر باشد .
به هر صورت بر این نکته تاکید می شود که باید و نباید قطعی وجود ندارد و مدیریت وب سایت با تراز موضوعات فوق باید تصمیم نهایی را بگیرد.
و در هر مورد با شناخت از خصوصیات و شرایط هر کدام به درستی عمل و رفتار کن

مثال هایی از وب سایت های بزرگ و جهانی در سطح وب

با کمی دقت و گشت و گذار در وب متوجه می شویم وب سایت های بزرگ و برند های بین المللی چگونه از ساب دامین و ساب فولدر استفاده کرده اند . و به فراخور مورد ، انعطاف پذیری داشته اند
مثلا Google خود یک موتور جستجو است بنابراین بخش جستجوی تصاویر خود google Image را در ساب فولدر قرار داده ، اما google translator که موضوعا یک لغت نامه است و موضوع آن ترجمه و سنخیتی با جستجو ندارد بر روی ساب دامین بنا کرده . ایضا در مورد گوگل ساپورت یا قبلا گوگل پلاس یا گوگل نیوز همه بر روی ساب دامین هستند یا بودند .
از طرفی وب سایت بزرگ دیگری مانند یاهو چون خواسته است که کاربرانش بسته به موقعیت جغرافیایی که دارند محتوای متفاوت دریافت نمایند آن ها را با ساب دامین از هم جدا کرده ،
مثل : uk.yahoo.com یا us.yahoo.com , و یا sport.yahoo.com
و از این طریق میتواند محتوای تبلیغاتی جداگانه نیز ارائه دهد .
سایر وب سایت های خبری مثل BBC یا CNN چنین کاری نکرده اند و ترجیح داده اند که از ساب دایرکتوری برای قسمت های مختلف وب سایت شان استفاده نمایند .
بنابراین می بینیم که رویه واحد و قانون کلی بین وب سایت های بزرگ هم وجود ندارد و هر کدام بنا به سیاست های خود از ساب دامین و ساب فولدر استفاده کرده اند.

نام نویسنده: آرش سبحانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *