آیا میخواهید سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهید؟ سریع لود شدن صفحات سایت باعث بهبود تجربه کاربری می شود. به علاوه بازدید سایتتان را افزایش می دهد و به بهینه سازی از نظر سئو کمک می کند. در این مقاله یک سری از بهترین ترفند ها برای افزایش سرعت وردپرس و بهینه سازی عملکرد آن را به شما می گوییم. پس با پشتیبان وردپرس همراه باشید تا با راه های افزایش سرعت سایت آشنا شوید

ترفند های افزایش سرعتوردپرس
 

 

۱- انتخاب یک هاست خوب

انتخاب هاست مناسب میتواند مهم ترین تصمیم برای موفقیت سایت شما باشد. اگر روی سرویس هاستینگ خوبی قرار ندارید، هر اقدامی که برای افزایش سرعت سایت خود بکنید با شکست مواجه خواهد شد.اگر در ابتدای کار خود هستید ما به شما پشتیبان وردپرس را پیشنهاد میکنیم که به صورت خاص برای میزبانی از وردپرس راه اندازی شده. به علاوه از سرعت و پشتیبانی خوبی هم برخوردار است.

۲- استفاده از یک افزونه کش

استفاده از کش برای افزایش سرعت وردپرس

وردپرس با PHP نوشته شده است که یک زبان سمت سرور می باشد. این به این معنی است که هر بار که درخواستی به سرور ارسال می شود (کاربر درخواست باز کردن سایت را به مرورگر می دهد) وردپرس پروسه ای را اجرا می کند که اطلاعات را از سرور دریافت کرده و به مرورگر کاربر ارسال می کند.این پروسه زمانی که چند کاربر سایت را باز می کنند میتواند سرعت سایت را تا حد زیادی کاهش دهد.راه حل استفاده از یک افزونه کش می باشد.به جای تولید هر دفعه ی یک صفحه، افزونه کش یک نسخه کش شده از صفحه سایت را به مرورگر کاربر می فرستد. ما از افزونه W3 Total Cache در وب تستر استفاده می کنیم و به شما هم پیشنهاد استفاده از آن را میدهیم.

۳- استفاده از CDN

استفاده از سی دی ان برای افزایش سرعت سایت

 

بسیاری از فایل های سایت شما مثل تصاویر، فایل های CSS و جاوااسکریپت استاتیک (ایستا یا ثابت) هستند. این فایل ها به طور معمول تغییری نمی کنند. با این حال، زمانی که مرورگر در حال دریافت اطلاعات صفحه وب میباشد، این فایل ها میتوانند جلوی نمایش داده شدن صفحه را برای مدتی بگیرند یا به عبارتی سرعت لود شدن سایت را کاهش دهند.CDN یا content delivery networks با فراهم کردن فایل های استاتیک شما در تمامی نقاط جهان، این مشکل را برطرف کرده است. این سرویس ها باعث کاهش زمان لازم برای بارگذاری سایت شما می شوند.پیشنهاد می کنیم از MaxCDN بدین منظور استفاده کنید. البته این سرویس پولی می باشد.

۴- تصاویر بهینه سازی شده برای سرعت

بهینه سازی تصاویر برای افزایش سرعت وردپرس
 

 

تصاویر یکی از جذابترین محتواهای اینترنت هستند. معمولا اغلب وبسایت ها در صفحات خود تعداد زیادی تصویر دارند. زمان زیادی هم برای لود شدنشان صرف می شود.شما باید مطمئن شوید که تصاویری که در سایت وردپرسی تان قرار میدهید، برای صفحات وب بهینه سازی شده باشند. اغلب نرم افزار های ویرایش تصویر به شما اجازه کاهش حجم عکس ها بدون افت کیفیت را می دهند.

۵- قالب های بهینه شده از نظر سرعت

استفاده از قالب بهینه برای افزایش سرعت سایت

زمانی که میخواهید قالبی برای سایت خود انتخاب کنید، توجه ویژه ای به بهینه سازی آن از نظر سرعت داشته باشید. بعد از نصب قالب وردپرس، راه های زیادی برای بهینه سازی آن از نظر سرعت وجود دارد. اما اگر یک قالب کدنویسی ضعیفی داشته باشد، زمان و منابع زیادی برای لود شدن آن هدر می رود.

۶- استفاده از یک اسلایدر سریعتر

استفاده از اسلایدر بهینه برای افزایش سرعت

اسلایدر ها یکی از عناصری هستند که میتوانند باعث افت سرعت سایت شوند. شما باید مطمئن شوید که از افزونه اسلایدری استفاده می کنید که سرعت را کاهش نمیدهد.ما بهترین افزونه های اسلایدر وردپرس را از نظر سرعت و امکانات مقایسه کرده ایم. به این نتیجه رسیده ایم که Soliloquy بهترین افزونه اسلایدر وردپرس از نظر سرعت و امکانات است.

۷- استفاده از خلاصه متن در صفحه اصلی و دسته ها

به صورت پیشفرض وردپرس تمام متن مطلب به همراه تصاویر آن را در صفحه اصلی و بایگانی سایت شما نمایش میدهد. این باعث می شود که صفحه اصلی شما، دسته ها، برچسب ها و دیگر صفحات بایگانی سایت با سرعت پایینتری لود شوند.اشکال دیگری که این مورد دارد این است که نمایش کامل مطالب در این صفحات، باعث میشود کاربران نیازی به مشاهده صفحه خود مطلب نداشته باشند و این باعث افت بازدید صفحات شما میشود.

۸- صفحه بندی نظرات

صفحه بندی نظرات برای افزایش سرعت وردپرس
 

بعضی از مطالب شما بیشتر از بقیه مطالب نظر میگیرند. اگر شما همه ی نظرات را در یک صفحه نمایش میدهید، باعث میشود سرعت لود صفحه کاهش پیدا کند.

صفحه بندی نظرات وردپرس
 

وردپرس یک راه حل برای اینکار دارد. به بخش تنظیمات » گفت و گو ها بروید. سپس مربع کنار گزینه صفحه بندی دیگاه ها … را تیکدار کنید.البته صفحه بندی دیدگاه ها از نظر سئو توصیه نمیشود.

۹- پلاگین های غیرفعال را حذف کنید

بسیاری از تازه کار ها پلاگین های زیادی را نصب می کنند اما فراموش میکنند آنهایی را که دیگر استفاده نمیکنند را غیرفعال و حذف کنند.اینکار مشکل ساز است. چون نه تنها حجم فایل پشتیبان دیتابیس شما را افزایش می دهند. بلکه سرعت لود سایت را هم کاهش میدهند.افزونه های نصب شده در وردپرس تان را مرور کنید و آنهایی که دیگر استفاده نمیکنید را غیرفعال و سپس حذف کنید.

۱۰- سایت خود را همیشه بروز نگه دارید

بروزرسانی سایت برای افزایش سرعت سایت

وردپرس سیستم متن باز قدرتمندی است که مرتب بروزرسانی های جدیدی از آن منتشر می شود. این بروزرسانی ها، مشکلات امنیتی و باگ ها را برطرف می کنند و ویژگی های جدیدی به آن اضافه میکنند.همچنین اغلب افزونه ها و پوسته های وردپرس به طور منظم بروزرسانی می شوند.به عنوان مدیر سایت، این وظیفه شماست که وردپرس خود را همیشه بروز نگه دارید. انجام ندادن اینکار سایت شما را کند و غیر قابل اطمینان میکند. همچنین اینکار میتواند سایت را در مقابل حملات امنیتی و هکر ها آسیب پذیر کند.

۱۱- ویدیو ها را در وردپرس آپلود نکنید

استفاده از سایت هایی ویدئو برای افزایش سرعت سایت
 

 شما میتوانید ویدیو ها را مستقیما در سایت وردپرسی خود آپلود کنید. وردپرس هم به صورت خودکار آن را در یک پلیر HTML5 به نمایش در می آورد.اما شما هرگز نباید اینکار را بکنید.میزبانی از ویدیو ها پهنای باند شما را مصرف می کند. ویدیو های با کیفیت بالا پهنای باند بیشتری را هم مصرف میکنند. وردپرس نمیتواند ویدیو ها را بهینه سازی کند و آنها را برای کاربرانی با سرعت اینترنت پایین به خوبی نمایش دهد.میزبانی از ویدیو ها همچنین حجم فایل بک آپ شما را افزایش داده و بازگردانی بک آپ ها را هم سخت تر می کند.شما به راحتی میتوانید ویدیو های خود را در سرویس های رایگان آپلود ویدیو مثل یوتیوب و آپارات آپلود کرده و آنها را در سایت خود نمایش دهید. این عمل نه تنها مشکلی ندارد بلکه باعث بهبود تجربه کاربری و افزایش سرعت سایت شما می شود.

۱۲- تعداد درخواست های HTTP را کاهش دهید

بسیاری از افزونه ها و قالب های وردپرس، استایل شیت ها، اسکریپت ها و تصاویر را از منابع خارجی مثل کتابخانه گوگل، فیسبوک و … لود می کنند.بسیاری از این سرور ها به منظور بارگذاری سریعتر بهینه سازی شده اند. این خوب است. چون مثل یک CDN عمل میکنند و فایل ها را سریعتر از سایت شما برای کاربر لود میکنند.با این حال اگر تعداد این درخواست ها زیاد شود میتواند سرعت سایت شما را کاهش دهد. سعی کنید با بررسی دقیق افزونه ها و پوسته ها، تعداد این درخواستهای HTTP را کاهش دهید. معمولا میتوانید فایل های استایل قالب خود را ادغام کنید تا برای لود شدن استایل قالب، فقط یک درخواست به سرور ارسال شود.

۱۳- کاهش درخواست از دیتابیس

بسیاری از قالب های وردپرس به دلیل عمومی بودن، از توابعی استفاده میکنند که اطلاعات را نمایش دهند. این توابع مثلا برای نمایش نام سایت، فراخوانی استایل و اسکریپت ها و … استفاده می شوند. این درخواست ها برای اجرا شدن باید به دیتابیس فرستاده شوند و پس از دریافت اطلاعات، آن ها را برای کاربر به نمایش در آورند. اما شما خیلی راحت میتوانید خیلی از چیز ها را مستقیما در قالب خود بنویسید تا جلوی این عملیات و محاسبات اضافی را بگیرید.به کد زیر دقت کنید. این یک نمونه از کد هایی است که در قالب های عمومی مشاهده می کنید: 

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" <?php language_attributes(); ?>><head profile="http://gmpg.org/xfn/11"><meta http-equiv="Content-Type" content="<?php bloginfo('html_type'); ?>;charset=<?php bloginfo('charset'); ?>" />

میبینید که در قسمت های زیادی از این کد، از دستورات PHP استفاده شده که برای اجرا شدن نیاز به محاسبات و ارسال درخواست به دیتابیس دارند. البته این مشکل از طراح آن قالب نیست. چرا که طراح برای اینکه قالب در همه سایت ها به صورت صحیح اجرا شود باید چنین کاری انجام دهد. اما شما که سایت خودتان دست خودتان است و بسیاری از محتویات آن مثل نام سایت و زبان آن و … ثابت هستند، نیازی به چنین کد های سمت سروری ندارید. مثلا شما میتوانید به جای کد بالا از کد زیر استفاده کنید:

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="rtl"><head profile="http://gmpg.org/xfn/11"><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

 

۱۴- بهینه سازی دیتابیس وردپرس

بهینه سازی دیتا بیس برای افزایش سرعت وردپرس

پس از مدت زمانی طولانی که از وردپرس استفاده کردید، تعداد زیادی جدول و اطلاعات در دیتابیس شما ذخیره می شوند که به بسیاری از آنها نیازی ندارید. دیتابیس شما برای بهبود سرعت و عملکرد، نیاز به بهینه سازی دارد.این امر را میتوانید به راحتی با افزونه WP-Sweep plugin مدیریت کنید. این افزونه با حذف کردن زباله ها، رونوشت ها و … اجازه پاکسازی دیتابیس را به شما میدهد. همچنین با آن میتوانید ساختار جداول دیتابیس تان را با یک کلیک بهینه سازی کنید.

۱۵- محدود کردن رونوشت های مطالب

رونوشت های مطالب در دیتابیس وردپرس شما فضایی را اشغال می کنند. شما میتوانید تعداد رونوشت هایی که وردپرس برای هر مطلب باید ذخیره کند را محدود کنید. کافیست کد زیر را به فایل wp-config.php سایتتان اضافه کنید. این فایل در شاخه روت هاست (جایی که فایل های وردپرس تان قرار گرفته اند) موجود است.

<?php define( 'WP_POST_REVISIONS', 4 ); ?>

کد بالا را به انتهای فایل wp-config.php اضافه کنید. فراموش نکنید که قبل از انجام تغییرات، یک نسخه پشتیبان از کد های موجود در این فایل تهیه کنید.این کد وردپرس را مجبور میکند که تنها ۴ رونوشت از هر مطلب تهیه کند. یعنی رونوشت های قدیمی را حذف و رونوشت های جدید را جایگزین کند طوریکه حداکثر برای هر مطلب ۴ رونوشت وجود داشته باشد. بهتر است مقاله کاهش رونوشت های وردپرس را ببینید.

۱۶- جلوگیری از سرقت مطالب و غیرفعال کردن hotlinking

ترفند های وردپرس

 اغلب سایت های خبرخوان، مطالب شما را از طریق فید سایتتان به سرقت میبرند. این همان دلیلی است که ما پیشنهاد میکنیم فقط خلاصه مطالب را در RSS نمایش دهید.با این حال، بعضی از سایت های خبرخوان، مطالب شما را کپی کرده و در سایت خود قرار میدهند. به جای آپلود تصاویر در سرور خودشان، مستقیما از تصویری که در سرور شما است استفاده میکنند. با این روش، آنها پهنای باند سایت شما را میدزدند بدون اینکه هیچ بازدیدی به شما اضافه کنند.کافیست کد زیر را به فایل htaccess. موجود در شاخه روت هاست خود اضافه کنید تا جلوی سرقت تصاویر را بگیرید:

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www.)? wphelper.ir [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www.)?google.com [NC]
RewriteRule .(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

در کد بالا کافیست به جای عبارت wphelper.ir آدرس سایت خود را بنویسید.

۱۷- استفاده از یک گالری تصاویر سریعتر

استفاده از گالری مناسب برای افزایش سرعت وردپرس

 اگر شما یک سایت عکاسی یا نمونه کار دارید، به یک گالری تصاویر زیبا و جذاب نیاز دارید. خیلی مهم است که از افزونه گالری تصاویری در وردپرس استفاده کنید که از نظر سرعت بهینه سازی شده باشد.ما پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر در زمینه پلاگین های خوب و سریع گالری تصاویر وردپرس، این مقاله را ببینید.

۱۸- تا حد امکان استفاده از تصاویر را کاهش دهید

همانطور که پیشتر گفتیم، تصاویر یکی از عوامل کاهش سرعت سایت هستند. سعی کنید در صفحات سایت خود تعداد تصاویر را تا حد امکان کاهش دهید. به علاوه سعی کنید تصاویری که قالبتان دارد را تا حد امکان کم کنید. در قالب سایت میتوانید به راحتی قابلیت های CSS3 و فونت آیکون ها را جایگزین بسیاری از تصاویر کنید.مثلا دیگر نیازی نیست برای گرد کردن گوشه های یک عنصر از تصاویر استفاده کنید. به راحتی با خصوصیت border-radius در CSS3 این عمل قابل انجام است. یا مثلا برای قرار دادن آیکون دیگر نیازی به استفاده از تصاویر ندارید. خیلی راحت میتوانید از فونت آیکون ها استفاده کنید.

پس حتما این موارد را رعایت کنید.امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را ببرید. سعی کردیم مهمترین نکات برای افزایش سرعت سایت را به شما بگوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *