وردپرس 4.7 و امکانات جدید
وردپرس 4.7 و امکانات جدید

وردپرس 4.7 و امکانات جدید

زمان زیادی تا انتشار نسخه ی جدید وردپرس یعنی وردپرس 4.7 باقی نمانده. انتظار میرود که وردپرس 4.7 در حوالی تاریخ 6 دسامبر 2016 به طور عمومی جهت استفاده از کاربران عرضه شود. اما خوب، هرچند که این نسخه هنوز به صورت نسخه ی پایدار منتشر نشده ولی اگر کمی کنجکاو باشید میتوانید همین حالا نسخه بتای وردپرس 4.7 را دریافت کرده و مورد تست و بررسی قرار دهید. (البته انجام این کار تنها در محیط های تست و به صورت لوکال توصیه میشود) به عنوان مثال برای انجام این کار میتوانید از افزونه WordPress Beta Tester استفاده کنید. این افزونه میتواند به سادگی نسخه وردپرس شما را از نسخه های پایدار به نسخه های در حال توسعه سوئیچ کند.

در این مطلب قرار است به بررسی و معرفی امکانات جدید وردپرس 4.7 بپردازیم. بنابراین اگر برای تست شخصی نسخه بتای وردپرس زمان کافی ندارید، کافی است در ادامه با ما همراه شده و نگاهی به این امکانات بیاندازید. در مورد نسخه های بتا این مسئله حائز اهمیت است که هرچند امکاناتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت در حال حاضر در این نسخه موجودند، ولی این احتمال وجود دارد که در نسخه ی پایدار وردپرس 4.7، برخی از این امکانات موجود نباشند. اما به هر حال آشنایی با آنچه ما در این نسخه مشاهده کردیم، خالی از لطف نخواهد بود

Twenty Seventeen قالب جدید وردپرس

وردپرس 4.7 و امکانات جدید
وردپرس 4.7 و امکانات جدید

از آنجایی که وردپرس 4.7 آخرین انتشار نسخه اصلی (Major Version) برای سال 2016 به شمار میرود بنابراین در آن شاهد رونمایی از قالب جدیدی برای سال 2017 هستیم. قالب Twenty Seventeen با نسخه های قبلی خود یک تفاوت عمده دارد. تفاوت این نسخه با نسخه های قبلی این است که در این قالب تمرکز اصلی بر روی ایجاد سایت های شرکتی و تجاری بوده. این در حالی است که در نسخه های قبلی، تمرکز اصلی قالب ها بر روی ایجاد وبلاگ های وردپرسی بود.

البته با استفاده از قالب وردپرس Twenty Seventeen هم میتوانید به سادگی بلاگ خود را ایجاد کنید و در این زمینه کمبودی حس نخواهید کرد. محتوای راه اندازی قالب 2017 در حال حاضر تنها برای سایت هایی که به تازگی راه اندازی میشوند در دسترس است ولی انتظار میرود که با انتشار رسمی وردپرس 4.7، بتوان این محتوا را برای وبسایت هایی که از قبل دارای مطلب هستند نیز دریافت کرده و مورد استفاده قرار داد.

وردپرس 4.7 و امکانات جدید/تغییر نحوه انتخاب و راه اندازی قالب در وردپرس

وردپرس 4.7 و امکانات جدید
وردپرس 4.7 و امکانات جدید

در وردپرس 4.7 بخش نمایش پوسته ها و پیش نمایش آنها تا حدی دستخوش تغییر شده است. در این نسخه مشاهده ی قالب های نصب شده بر روی سایت و مدیریت آنها، بسیار ساده تر از قبل صورت میگیرد. همچنین در زمینه جستجو و سفارشی سازی قالب ها نیز تغییراتی در این قسمت اعمال شده که استفاده از آن را بسیار کاربردی تر میکند.

وردپرس 4.7 و امکانات جدید/اعمال CSS سفارشی و مشاهده تغییرات به صورت زنده

از نسخه 4.7 به بعد اگر نیاز به افزودن استایل های سفارشی به قالب داشته باشید، میتوانید این کار را مستقیما از طریق بخش سفارشی سازی پوسته ها انجام دهید. پیشنمایش تغییراتی که در این بخش اعمال میکنید، همزمان با کار شما به صورت زنده بر روی سایت قابل مشاهده خواهند بود. به این شکل میتوانید در کوتاهترین زمان قالبتان را مطابق با سلیقه ی خود سفارشی سازی کرده و پیش از اعمال نهایی استایل ها، از نحوه ی کارکرد آنها اطمینان حاصل کنید.

وردپرس 4.7 و امکانات جدید/پشتیبانی از سربرگ های ویدئویی در وردپرس 4.7

وردپرس 4.7 و امکانات جدید
وردپرس 4.7 و امکانات جدید

امکان بهره گیری از سربرگ های ویدئویی امکانی است که مدتهاست در قالب های مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته است. خوشبختانه با ارائه قالب Twenty Seventeen حالا قالب پیشفرض وردپرس هم امکان تعریف سربرگ ویدئویی را در اختیار شما قرار میدهد. با استفاده از این امکان شما میتوانید ویدئوی دلخواه خود را در هاست آپلود کرده و در سربرگ قالب به نمایش بگذارید و یا میتوانید از ویدئوهای آپلود شده بر روی یوتوب یا ویمئو در این بخش استفاده کنید.

وردپرس 4.7 و امکانات جدید/امکان تغییر زبان مدیریت توسط کاربران

در حال حاضر در وردپرس وقتی زبانی توسط ادمین سایت به عنوان زبان سایت انتخاب میشود، کلیه ی کاربران دیگری که به ناحیه مدیریت دسترسی دارند نیز این بخش را به همان زبان مشاهده میکنند. به عبارت دیگر، کاربران نمیتوانند زبان بخش مدیریتی خود را به زبان دلخواه تغییر دهند.

در وردپرس 4.7 این وضعیت دستخوش تغییر شده. حالا کاربران هم در پروفایل خود امکان انتخاب زبان دلخواهشان را در اختیار دارند. البته در این بخش توجه به این نکته ضروری است که زبان مورد نظر باید ابتدا توسط ادمین روی سایت نصب شده باشد تا کاربران بتوانند آن را مورد استفاده قرار دهند.

وردپرس 4.7 و امکانات جدید/پیشنمایش فایل های PDF

وردپرس 4.7 و امکانات جدید
وردپرس 4.7 و امکانات جدید

در حال حاضر وقتی فایلی با فرمت PDF را در وردپرس بارگذاری میکنیم، این فایل فاقد تصویر پیش نمایش بندانگشتی است و بجای آن تنها یک آیکن فایل به نمایش در می آید. خوشخبتانه در وردپرس 4.7 دیگر با چنین حالتی روبرو نیستیم. از این به بعد، وردپرس به طور اتوماتیک برای فایل های PDF تصویر بندانگشتی شامل پیش نمایش فایل مربوطه آماده کرده و این تصویر را برای فایل مورد نظر به نمایش در خواهد آورد.وردپرس 4.7 و امکانات جدید

وردپرس 4.7 و امکانات جدید/بهبود موقعیت دکمه ها در ویرایشگر وردپرس

تغییر کوچک اما کاربردی دیگری که در وردپرس 4.7 شاهد آن هستیم، تغییر وضعیت بعضی دکمه ها در ویرایشگر وردپرس است. در این نسخه بش هایی مثل بخش انتخاب heading از ردیف پایین به ردیف بالای ویرایشگر مهاجرت کرده اند. دکمه ی زیرخط دار کردن از این ویرایشگر حذف شده و همچنین دکمه خط زدن و خط افقی به ردیف پایین دکمه ها آورده شده اند.

و تغییرات فنی دیگر …وردپرس 4.7 و امکانات جدید

در نسخه 4.7 شامل برخی تغییرات فنی هم هستیم. از میان این تغییرات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان تعریف کارهای دسته جمعی یا Bulk Actions سفارشی توسط توسعه دهندگان وردپرس.
  • امکان تعریف قالب های سفارشی برای Post Type های مختلف. دقیقا مانند آنچه قبلا برای برگه ها در وردپرس شاهد آن بودیم.
  • افزوده شدن Endpoint ها به API رست.
  • تغییر locale بر اساس محتوای نمایش داده شده در سایت. (به این مفهوم که اگر محتوای وبسایت در زبانی بجز زبان ناحیه مدیریت درج شده باشد، وردپرس به صورت اتواتیک نوار ابزار را در زبانی که مطلب در آن نوشته شده، نشان خواهد داد)
  • وردپرس 4.7 و امکانات جدید

تیم پشتیبان وردپرس
امیدواریم که از این معرفی مختصر لذت برده باشید.

One thought on “وردپرس 4.7 و امکانات جدید

  1. عطر میگوید:

    سلام

    مطلب مفیدی بود از گوگل دنبالش بودم و نوت برداری کردم البته مطالب دیگه سایتتونو دوستانم دنبالش هستند که من سایتتونو اس ام اس کردم برای دوستان

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *