با سلام خدمت دوستان و پشتیبان سایت های عزیز! در این مقاله وردپرسی با شما همراه هستیم تا به طریقه نصب وردپرس روی مودم وای فای بپردازیم. در نگاه اول شاید عجیب به نظر برسد و از خود بپرسید، مگر چنین چیزی امکان دارد؟! در پاسخ باید بگوییم بله امکان پذیر است!

نصب وردپرس روی مودم

برای اینکه بتوانید وردپرس را بر روی مودم وای فای نصب کنید به وسایل و ابزار سخت افزاری نیاز دارید. اولین چیزی که لازم است یک مودم روتر وای فای با قابلیت پشتیبانی از درگاه USB می‌باشد. برای شروع ما از پردازنده‌ای که از معماری میپس با پردازنده ۴۰۰ مگاهرتز و با RAM 64 مگابایتی و حافظه ۱۶ مگابایتی پشتیبانی می‌کند، استفاده می‌کنیم.

معماری میپس چیست؟

میپس (به انگلیسی: MIPS) یک نوع معماری پردازنده از نوع معماری ریسک است که توسط شرکت میپس تکنولوژی، طراحی شده است. نسخه‌های اولیه میپس ۳۲ بیتی بودند که بعدها نسخه‌های ۶۴ بیتی هم عرضه شدند. چندین نسخه از معماری میپس وجود دارد که عبارتند از مپیس ۱، میپس ۲، میپس ۳، میپس ۴، میپس ۵، میپس۳۲ و میپس۶۴. نسخه‌های فعلی میپس۳۲ (برای ۳۲بیتی) و میپس۶۴ (برای ۶۴بیتی) هستند. در میپس۳۲ و میپس۶۴ علاوه بر مجموعه دستورالعمل‌ها، یک مجموعه ثبات کنترلی هم وجود دارد. پردازنده‌های میپس عمدتاً در سامانه‌های توکار از جمله دستگاه‌های ویندوز سی‌ای، مسیریاب‌ها، کنسول‌های بازی‌های ویدیویی همانند پلی استیشن، پلی‌استیشن ۲ و پلی‌استیشن پرتابل استفاده شده‌اند. این پردازنده‌ها تا اواخر سال ۲۰۰۶ در بسیاری از محصولات رایانه‌ای شرکت اس‌جی‌آی هم استفاده می‌شدند. معماری میپسبرای نصب وردپرس ما به یک سرور SSH و مدیریت بسته okpg که از php ۵٫۶ پشتیبانی کند نیاز داریم که با این مودم انتخاب شده احتمال نصب به صورت ۵۰ درصدی ممکن بوده و با موفقیت انجام خواهد شد.

شروع نصب وردپرس روی مودم

از آنجایی که حافظه ۶۴ مگابایتی آپاچی با خروجی سازگار نیست می‌بایست به دنبال راه حلی باشیم تا بدون آنها بتوان این کار را انجام داد. خوشبختانه، پی اچ پی ساخته شده در سرور از نسخه ۵٫۴ پشتیبانی می‌کند و وردپرس با کمک افزونه SQlite می تواند مشکل را مدیریت کند. که همگی این‌ها نیاز ما را برطرف می‌کند. این یک پلاگین خوب و کاربردی است که با بازنویسی بر روی پایگاه داده ساخته شده با SQlite وردپرس سازگار می‌باشد.

افزایش فضای موجود برای نصب وردپرس

مطمئنا حافظه ۱۶ مگابایتی داخلی که بر روی مودم ما قرار دارد پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود. بنابراین، لازم است تا یک حافظه جانبی همچون فلش یا رم را در مودم و در مسیر /MNT/SDA1 قرار دهید.افزایش فضای موجود برای نصب وردپرس در مودم

نصب نیازمندی ها

به روتر اجازه دهید تا ابزارهای مفیدی همچون SSH, PHP, SQlite و ابزارهای مفیدی دیگری را همچون Wget نصب کند، برای این منظور از دستور زیر استفاده می‌کنیم:

1
opkg install zoneinfo-core sqlite3-cli sqlite3 wget htop ca-certificates php5-cli php5 php5-mod-session php5-mod-pdo-mysql php5-mod-gd php5-mod-hash php5-mod-mbstring php5-mod-json php5-mod-opcache php5-mod-sqlite3 php5-mod-pdo-sqlite

نصب وردپرس

از آنجایی که هیچ راهی برای پشتیبانی از آرشیو PHAR وجود ندارد و از طرفی راه ساده‌ای برای اجرای WP-CLI موجود نیست بنابراین به صورت دستی اقدام به نصب وردپرس می‌کنیم.

1
2
3
4
5
6
cd /mnt/sda1
wget https://wordpress.org/wordpress-4.5.3.zip
unzip wordpress-4.5.3.zip
wget https://downloads.wordpress.org/plugin/sqlite-integration.1.8.1.zip
unzip sqlite-integration.1.8.1.zip
mv sqlite-integration wordpress/wp-content/plugins

حال اجازه دهید db.php را به مکان مورد نظر منتقل کنیم.

1
cp wordpress/wp-content/plugins/sqlite-integration/db.php wordpress/wp-content/db.php

افزایش سرعت پیکربندی PHP

از آنجایی که حالت پیشفرض پی‌اچ‌پی برای این معماری قدیمی مناسب نیست، می‌بایست کارهایی را برای افزایش سرعت انجام دهیم. لذا باید حافظه ۶۴ مگابایتی را به ۸ مگابایت کاهش داده و همچنین قابلیت max_execution_time را از ۳۰ به ۳۰۰ در مسیر etc/php.ini افزایش دهیم. حال اجازه دهید تا عملیات اصلی را برای متولد شدن این بچه وردپرس آغاز کنیم! برای این منظور عملیات زیر را انجام دهید:

1
cp wordpress/wp-config-sample.php wordpress/wp-config.php

حال منتظر بمانید تا بارگذاری در مرورگر با آی‌پی روتر روی پورت ۸۰۸۰ بارگذاری صورت گیرد.با وجود آداپتور SQLite ما دیگر نیازی به ارائه گواهی پایگاه داده بر روی دیسک سخت فعلی نداریم. این کار قبلا در مسیر wordpress/wp-content/database/.ht.sqlite ایجاد شده است. پس از حدود گذشت ۴۰ ثانیه عملیات با موفقیت به پایان رسیده و با صفحه معروف “سلام دنیا” رو به رو خواهید شد. در اینجا نصب وردپرس روی مودم صورت گرفت.

افزایش سرعت پیکربندی PHPاز اینکه سرعت شما در بارگذاری سایت پایین است، جای تعجبی ندارد. در برخی موارد ممکن است بیش از ۱۵ ثانیه این زمان طول بکشد. چرا که فضا و مشخصات سرور که وردپرس بر روی آن است پایین می‌باشد. به حدی که شاید در هنگام آپلود تصویری با حداقل حجم ممکن، با مشکل مواجه شوید. از طرف دیگر شاید اصلا نتوان آن را اجرا کرد!نکته: در این آموزش از محیط سیستم عامل لینوکس برای نصب وردپرس بر روی روتر استفاده شده است!بدین صورت شما می توانید عملیات نصب وردپرس روی مودم را به خوبی انجام دهید.