با یه آموزش کاربردی دیگه پشتیبان وردپرس در خدمتتون هستم قصد دارم تا در این آموزش شما رو با بررسی لینک های شکسته سایت آشنا کنیم . این آموزش ما در آرشیو مطالب آموزش سئو قرار میگیره چرا که وقتی حرف از لینک های شکسته میشه باید به فکر بهینه کردن لینک ها و رفع مشکلاتی که دارن باشیم تا رتبه سایت ما علاوه بر اینکه کاهش پیدا نکنه بلکه رشد هم داشته باشه.

 

 

بررسی لینک های شکسته سایت

لینک های شکسته چیست ؟

خب ابتدا  توضیحی در این باره به شما میدم تا بدونید لینک های شکسته چی هستند و چه تاثیری روی سایت ما میزارند. من این موضوع رو با یه مثال به شما توضیح میدم. به صورت کلی لینک های شکسته یعنی لینک هایی که خراب هستن و وقتی وارد اون لینک ها میشیم چیزی  نشون داده نمیشه و در اکثر سایت ها در لینک های شکسته پیغامی مبنی برا خطای 404 ظاهر میشه. در صورتی که سایت شما از این نوع لینک های خراب زیاد داشته باشه به شدت رتبه سایت شما افت پیدا می کنه .

بررسی لینک های شکسته سایت و رفع آن

خب فرض کنید امروز در یک شهری وارد خیابانی میشید که در این خیابان فقط یک سوپر مارکت هست اون روز شما خریدتون رو انجام میدید و از محل دور میشید. حالا روزی در خیابانی نزدیک به همون سوپر مارکت هستید و قصد خرید چیزی رو دارید به دلیل اینکه از قبل محل دقیق رو میشناسید شتابان به سمت سوپر مارکت میرید. اگر بعد از رسیدن به محل مورد نظر مشاهده کنید که اون سوپر مارکت جمع شده به هر دلیلی یا شاید اون روز تعطیل بوده که اینجا بیشتر هدف این هست که اون سوپر مارکت جمع شده. خب شما با چیزی مواجه هستید که وجود نداره اگر دفه بعدی در همون نزدیکی باشید دیگه به اون سمت نخواهید رفت چرا که فهمیدید دیگه هدف مورد نظر اونجا وجود نداره. این مورد در مورد سایت هم صحت داره اگر کاربری چندبار وارد سایت شما بشه و با این صفحه خطای 404 روبرو بشه از دفعات بعدی ممکنه طرف سایت شما دیگه نیاد. همچنین این مورد از دید موتورجستجوی قدرتمندی چون گوگل هم مثل دید کاربر هست . با این تفاوت که کاربر کاری از دستش بر نمیاد فقط می تونه دیگه به اون سایت نیاد اما گوگل قدرت رو در دست داره رتبه سایتتون رو شدیدا کاهش میده.

چرا باید لینک های شکسته سایت را برطرف کنیم ؟

مطمئنا اگر شما هم مدیر یک وب سایت باشید قطعا برای یک بار هم شده اسم خطای 404 یا لینک شکته را در مبحث آموزش سئو شنیدید . این امر موضوعی بسیار مهم می باشد و نمی توان آن را دست کم گرفت چرا که می تونه واقعا ضربه جبران ناپذیری رو به سایت شما بزنه. در بالا اشاره کردم که دلیل اینکه باید لینک شکسته یا صفحات خطای سایتمون رو اصلاح کنید هم از نظر موتورجست و جو هم از نظر کاربر پس هر چه زودتر برای بهبود سئو سایت و بهینه شدن صفحات سایتتون عجله کنید و این مشکل رو در سایتتون رفع کنید.

راه هایی که برای خطای 404 داریم را در ادامه بهشون اشاره می کنم.

خب این اتفاق می تونه به دلایل مختلفی در سایت شما رخ بده مثلا شما اقدام به تغییر ناگهانی پیوند های یکتا می کنید که می تونه باعث خطای 404 در سایت شما بشه و همچنین شاید این خطا در سایتتون پیش اومده باشه و یکی دیگر از مهمترین کارهایی که در زمان ایجاد خطای 404 باید انجام بدید ریدارکت کردن صفحه لینک شکسته به صفحه اصلی سایت هست که این کار از دید گوگل به مراتب رتبه سایت رو بهتر می کنه!

چگونه لینک های شکسته سایت رو پیدا کنیم ؟

روش های زیادی برای پیدا کردن لینک های شکسته وجود داره یکی از روش های متداول سرچ کنسول می باشد که آمار دقیقی از این مورد رو به شما میده که حتما شما هم سایتتون رو در وبمستر تولز ثبت کردید . که در این آموزش قصد دارم چند روش موجود برای پیدا کردن و گرفتن آمار دقیق رو به شما یاد بدم.

  • خب یکی از سرویس های آنلاینی که امکان بررسی لینک شکسته سایت رو به شما میده البته آمار دقیقی در مورد کل لینک های سایتتون بهتون میده وب سایت http://validator.w3.org/checklink هست. از طریق این وب سایت می تونید آمار دقیقی از لینک های سایتتون رو ببینید.
  • روش دوم باز می تونید از طزیق یه سایت دیگه که ادرس https://www.deadlinkchecker.com هست بررسی کنید و لینک های شکسته سایت رو بررسی کنید.
  • روش سوم هم می تونیم به سرچ کنسول گوگل اشاره کنیم.
  • همچنین اگر سایت شما با مدیریت محتوا وردپرس راه اندازی شده می تونید از افزونه Broken Link Checker برای بررسی لینک های شکسته سایت استفاده کنید.

با روش هایی که در بالا گفته شد شما می تونید اقدام به بررسی های لازم در زمینه پیدا کردن لینک شکسته سایت رو انجام بدید و برای بهبود سئو سایت خود قدمی بزرگ بردارید.اگر بخوام برخی روش های دیگه برای سایت های وردپرس جهت بهبود سئو سایت بگم استفاده از افزونه وردپرس آماده هست که برای این کار افزونه های زیادی در وردپرس داریم. برای پیدا کردن لینک خراب از افزونه ای که در بالا اسم برده شده استفاده کنید و برای موارد مربوط به ریدایرکت می تونید از نسخه پریمیوم افزونه WordPress Seo By Yoast استفاده کنید. دلیل معرفی این افزونه این هست شاید شما نتونید در هر زمانی اقدام به بررسی لینک ها کنید . خب افزونه وردپرس سئو Yoast البته نسخه پریمیوم قابلیتی داره که شما می تونید ریدایرکت 301 رو به صورت حرفه ای مدیریت و تنظیم کنید که اگر هر زمان این مشکل برای سایت شما پیش اومد افزونه بتونه خودش مشکل رو پیگیری کنه وصفحات خطا رو ریدایرکت کنه. امیدواریم تونسته باشیم قدمی در رشد و پیشرفت سایت شما وبمستران و پشتیبان سایت های عزیز داشته باشیم .